Během měsíce února jsme se vypravili na lov nepodařených etiket na med, které můžete v českých obchodech nalézt a které jsou buď zcela chybné, nebo při nejmenším pro zákazníka matoucí. Jak české medové etikety obstály, se dozvíte právě v tomto článku.
Předně je třeba říci, že lov nesmyslných etiket nebyl tak zcela úspěšný. Více než polovina etiket, které jsme měli možnost si prohlédnout, nebyla ani matoucí ani neobsahovala chybné údaje. To nás mile překvapilo, ale o to větší bylo naše zklamání z etiket jiných. Bohužel, v rámci českého práva, je postačující, uvedete-li nejdůležitější fakta drobným písmem, nejlépe z druhé strany a nikomu už nevadí, že strana čelní hlásá zvěsti o lesním medu, nebo je dokonce úplně v rozporu s informacemi uvedenými právě z druhé strany obalu. Pojďme se ale bez dlouhých řečí podívat na etikety, které jsou dle našeho názoru nejvíce chybné či matoucí.
Etiket představíme celkem sedm a postupovat budeme od etiket nejméně matoucích, až po ty úplně nesmyslné.
Etikety na med aneb hitparáda nesmyslů
7. místo
Na sedmé místo řadíme etiketu, či spíše kombinaci etikety a popisku, která se nacházela v jednom z menších obchůdků, kde med i etiketa pocházejí od lokálního dodavatele. Dodavatel se sice s uvedením druhu medu neobtěžoval, to ale není v rozporu s platným právním předpisem a je to rozhodně menší hříšek, než uvést druh medu chybně. Dodavatel medu je v naší hitparádě zařazen vlastně jen díky snaze prodejce, který se zřejmě domnívá, že „jen obyčejný med“ by se prodával špatně.
6. místo
Na místě šestém se umístila etiketa, které ve své podstatě nelže. Obsažený med bude skutečně pravděpodobně z květů různých rostlin, tedy správně označen, květový smíšený. Nicméně opět pro podporu prodeje výrobce usoudil, že lesní zátiší tvořené jehličím a šiškami bude to pravé ořechové.
5. a 4. místo
Shodně na čtvrté a páté místo umisťujeme etikety dvou různých výrobců se shodnou chybou. Obě etikety shodně uvádí, že obsahem je med luční, což už každý čtenář našich stránek odhalí jako nedokonalost. Zadní či boční strana etikety pak uvádí, že se jedná o med květový luční, což by bylo v pořádku, pokud by se zde nenacházelo slovo luční. Uvádět lze pouze rostlinu, ze které pochází většina produktu ve sklenici, ale žádnou květinu s názvem pouze „luční“ jsme v atlase nedohledali.
3. místo
A nyní již pomyslná „bedna“. Na třetím místě se umístila etiketa, která bezostyšně hlásá cosi o lesním medu a na straně boční se zákazník dovídá, že se jedná o směs medu květového a medovicového. Tedy zákonným požadavkům bylo učiněno zadost, zatímco zákazníkovi bije do očí med lesní…který však víme, že neexistuje.
2. místo
Pomyslnou stříbrnou příčku zaujímá etiketa, ze které se o původu medu nedozvíte zhola nic. Na přední straně se dovídáme, že med je lipový, jen ale nevíme, zda jde o nektar květu lípy či medovici zdobnatky lípové, která nikde jinde než na lipových listech nežije. (Pro podrobnosti čtěte více o květovém a medovicovém medu.) Pokud jste alergik, máte to s tímto medem tak padesát na padesát. Na straně zadní se zato ale můžeme ujistit, že med je včelí, což je informace závažná, neboť označit slovem med potravinu jinou než med od včel medonosných je v ČR zakázáno. Přidávat k označení medu přívlastky jako včelí, pravý atd. se navíc nedoporučuje, protože by se za jistých okolností mohlo jednat o nekalou soutěž a o snahu přesvědčit zákazníka, že med včelí či pravý, je něco více, než med. A med, který je dokonce VČELÝ, tak ten je určitě víc než med:)
1. místo
Nebude jistě překvapením, že na místě prvním se umístila etiketa, která na sobě má ona honosná slova – LESNÍ MED. Podobnou etiketu jsme ale zařadili na místo třetí. V čem je tedy tato tak unikátní? Naprosto unikátní je její provedení ve dvou variantách, kdy za stejnou cenu, ve stejné skleničce se stejně barevným obsahem a stejně hloupou etiketou jednou zakoupíte med květový smíšený a podruhé směs medu květového a medovicového. Že nechápete? To ani my ne.
Máte další tipy na nesprávné či matoucí medové etikety a rádi byste se o ně podělili s ostatními? Neváhejte se zapojit do diskuse na našem facebooku, sdílejte a zasílejte nám vaše „favority“ a pomozte nám doplnit hitparádu nesmyslů.